Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

Edinburgh 6-9 maj 2011

Av Eve - 9 maj 2011 23:00

Fredag: Avresa från Jönköping kl 9 för mig, A och El. Anlände till Göteborg vid ca elva, mötte upp M och gick på jakt efter en restaurang A mindes från tidigare besök. Hans lokalsinne svek oss dock, och den hittades inte. Ramlade dock på indisk restaurang, som fungerade bra som substitut, med god mat. Via flygbuss vidare mot flygplatsen (Göteborg City Airport), liten flygplats och det gick fort att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och komma på planet. Knappt två timmars flygresa till Edinburgh, efter det passage av passkontroll och väntan på väskor, som kom hyfsat snabbt. Vidare med buss in mot stan, placerade längst fram i bussen på andra våningen fick vi får första skymt av Edinburgh. Och skrämdes av det faktum att alla körde på fel sida av vägen. Avklivan av bussen blev det en stunds väntan på att sista personen, som flygit från Stockholm, skulle dyka upp. Efter lite väntan gjorde han det och vi kunde checka in på rummet på hostelet där vi skulle bo och lämpa av oss våra grejer.

Efter det begav vi oss iväg för att få i oss en bit mat. Mycket folk ute, gick igenom ett par ställen innan vi till sist hittade ett som hade ett ledigt bord. Mycket gott med mat nu (simple steak & pommes frites), och första cidern. Efter det drog vi oss vidare och bevistade ett par ställen till, med nåt glas taget på ett par av dem, cider för min del. Fullt av folk, trevlig livemusik på de sista ställena. Efter en lång dag var vi dock trötta så det blev ganska tidig hemgång. Dock inte läggdags riktig än, utan vi satte oss en sväng i baren på hostelet först.

Lördag: Onyttig frukost på hostelet, (men god) i form av socker med socker och lite te på det. (Eller flingor med mjölk och sylt på, mackor med nutella och marmelad och en kopp te). Iväg ut på stan för att gå en (gratis) guidad tur runt staden. Riktigt, riktigt bra det, intressanta berättelser och fakta och trevliga miljöer att gå omkring i. Passade även på att pröva på en skottsk specielitet, deep fried mars bar (eller friterade mars-chokladbit). Mycket gott, men mastigt. Trött efter turen dock, lång och mycket vandrande. Ätande på trevlig restaurang, vilken dock inte hade haggis som vi egentligen hade tänkt på prova. Blev istället kyckling för min del, vilket funkade bra det med.

Efter det blev det lite strosande i affärer, jag och El letade balklänning, killarna kikade på kiltar, rörande oss i riktning mot utkikspunkten på Calton Hill, för att kika på utsikten. Väl där uppe så lyckades Er spräcka sina byxor när han klättrade på National Monument (Shame of Edinburgh), enda paret han hade med. När vi andra skrattat färdigt, drog vi oss därför ner mot stan igen för att Er skulle kunna köpa sig en kilt att ha istället. Vi delade på oss, så Er & M gick och kikade på kilt medan vi andra tre drog oss vidare mot ett köpcentrum, där A köpte skor och vi andra fortsatte leta baklänningar, utan något resultat dock. Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, varvid jag och A gick och la oss och vilade en sväng.

Nån timme senare började folk bli hungriga så vi drog ut igen för att försöka få en bit mat i oss, tre av oss klädda i kilt (vilket jag tyvärr missade att fota). Denna gång blev det Haggis, vilket faktiskt var rätt gott. Besökte ett par olika ställen under kvällen återigen, bl.a ett ställe med damtoan undangömd två våningar upp efter gång uppför läskig trappa. Inget vidare att gå den vägen upp själv kan jag säga! Vid ett stängde pubarna och vi drog oss hemåt, efter att ha införskaffat lite nattmat, som vi åt upp på hostelet. Kom i samspråk med en trevlig tjej, som precis slutat sitt jobb för kvällen, som strippa. Sedan i säng, för att komma upp hyfsat tidigit dan efter och åka ut till Cramond Island.

Söndag: Upp hyfsat tidigt, för att passa tidvattnet. Upptäckte när jag satt och åt frukost att jag sovit med linserna i, tog dock ett tag att komma fram till. Tycket jag såg dåligt i glasögonen, särskilt vänsterögat, vilket verkade konstigt, så fort kan väl inte synen försämras, på en dag bara? För att inse efter en stund att jag så bättre utan glasögon, underligt nog, vilket fick sin förklaring i att jag hade linserna kvar sedan dagen innan. Intelligent värre.

Efter frukosten iväg till bussen för att åka ut till ön. Vid lågvatten går det att gå på havsbotten ut, då tidvattnet drar sig tillbaka kraftigt. Så vi vandrade ut, längesmed ett försvarsverk, och gick sedan runt ön. Mycket trevligt, trots varierande väder, regn, sol och blåst i en salig blandning. Blev en del fotande och sedan vandrade vi åter mot land, varvid vi efter vägen en bit gick bredvid en häger. Buss in mot centrum igen, där vi satte oss och äta (nån sorts gryta med paj denna gång, tror det var den godaste måltiden på resan).

När maten var uppäten och cidern uppdrucken, blev det en tur till en second hand affär för att kika lite. Mycket roligt, blev dock inget köpt för min del. Efter det en whiskey affär för att kika lite och sedan in i en katedral. Därefter dämpande av sötsuget med en till fried marsbar, och vidare till ett café där de andra hittade lite annat gott. Vidare till en pub för att hälla i grabbarna (Er & A) lite akohol, efter det en affär för att vi tjejer (jag & El) skulle få köpa oss varsin sjal. Därefter följde vi vägen ner längs Royal Mile, varvid vissa ville ge sig iväg och klättra på klippor, så A & El begav sig iväg, vi andra gick och satte oss på pubben Worlds End.

När de andra väl klättrat klart anslöt de sig till oss och vi tog oss en bit att äta (Lax för min del, fish & chips för de flesta andra). Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, packade lite, och sedan gick de andra och la sig, medan jag och A bestämde oss för att stanna uppe. Klockan var då ca 12, och vi hade tänkt gå upp igen senaste 3.30 så det kändes onödigt att gå och lägga sig emellan. Spelade ett par omgångar biljard, (4 varav jag vann en omgång, den sista).

Måndag: Upp på rummet sedan för att packa det sista och sedan ta bussen till flygplatsen, sådär måttligt seg efter att inte ha sovit något, men piggare än de som faktiskt sovit. M köpte whiskey i tax freen, sedan åt vi frukost innan vi skyndade oss iväg till gaten, i onödan som det skulle visa sig då det var lång kö när vi kom fram. Kom till sist på planet, efter att El fått mäta sin väska, och försökte sova lite när vi väl lyft, vilket gick sådär inte vidare bekvämt att sova på flygplan, borde haft med mig en nackkudde av något slag. Väl framme gick det relativt fort att få ut väskan och åka in mot Göteborg, där vi satte oss och fikade en sväng i väntan på att bussen respektive tåget skulle gå. Till sist på bussen mot Jönköping, lite sovande, och sedan hemma i Jönköping igen, efter en mycket trevlig resa, om än något för kort.