Alla inlägg under maj 2011

Av Eve - 15 maj 2011 22:59

Förra året blev det någon form av lista. Ids inte gör det nu. Orkar inte gå igenom och skärskåda mitt liv så just idag. Känner inte det behovet heller. Det som kan sägas är väl att 24 känns som en bra ålder, mindre åldersnoja än jag haft på flera år tror jag. Allt kommer inom sinom tid. Hyfsat tillfreds med mig själv, även om det visst finns saker som jag kanske skulle vilja ändra på. Hela första halvåret 2011 har varit smått bisart, smått overkligt av någon anledning. Men det är okej. Det har också, trots allt, trots osäkerhet och stormar, varit bra. Och tror framtiden fortstätter på sammar spår. Mitt 24:e år blir nog bra det.

Av Eve - 13 maj 2011 08:04

Efter det okej dagar, så slog det till igår ordentligt. Som att få ett slag i magen, när all luft går ur en. Gick omkring på kvällen, skitsur och svor tyst för mig själv, samtidigt som jag försökte hålla mig sysselsatt med annat för att slippa tänka och känna efter alltför mycket. Gick väl sådär, men badrummet blev i alla fall städat och disken diskad. Och lite smått packat.

I övrigt så har jag nog aldrig varit så oproduktiv någon gång som jag är just nu. Gör ju inget på dagarna i regel, går upp, läser lite, äter/lagar mat, kanske dansar och sedan så är dagen slut. Alldeles för lite tid på jobbsökande och ex-jobb. Så stor skillnad mot tidigare år vid den här perioden att det är sjukt.

Med det i åtanke så var ändå gårdagen helt okej. Tvättade på förmiddagen, satt ute i solen och läste lite, lutat mot väggen utanför ytterdörren var perfekt att sitta strax efter nio och fram till halv elva. Inte riktigt det jag hade tänkt att jag skulle göra, men ändå. Eftermiddagen satt jag i skolan och försökte få något gjort på ex-jobbet. Hade handledarmöte igår, vilket får sägas ha gått bra, känns mycket lugnare och bättre efter det. Och igår gick det framåt också, till sist, när K kom. Nu vet jag vad jag ska göra nästa vecka, tid att ta itu med saker då, och sedan är det inte alls långt kvar. Så det ska nog lösa sig med det också.

Hemma vid sex-tiden, käkade lite, pratade kort på A på Fb innan det började åska. Promenerade ner till Salsan, kändes som om jag blivit för blöt om jag hade cyklat. Smart var det nog, Emma hade cyklat och var dyblöt. Ont om killar så jag fick dansa kille, vilket jag faktiskt inte hade något emot (med tanke på förra veckan så är jag glad när jag slipper snurra). Inte helt lätt att föra när man är van vid att bli förd istället, och därför inte har koll på hur man ska göra. Blir sen med många grejer, och är otydlig med andra. För att inte tala om att jag fattar långsamt, men å andra sidan så första halvan var det bara jag och Stefan utöver läraren, så det var rätt lugnt. Okej att vara lite dum då och fråga på allt. Fattade ju till sist åtminstone, även om det fortfarande inte var helt lätt att få in det. Svårt att hitta takten igår också, vilket var jobbigt. Men det ger sig väl det med, hem och öva bara.

Blir en sväng hem i helgen, drar inte med mig datorn den här gången, så blir dåligt med uppdateringar här misstänker jag. Fortfarande inte skrivit ordentligt om resan, men det blir nån gång nästa vecka. Har fått ner allt på papper nu, ska bara redigeras lite innan det kommer upp här (läs censureras) och väljas lite bilder. Så kommer det ett sammandrag så småningom, hoppas jag. Bra sätt att minnas på för min egen del i alla fall.

Av Eve - 12 maj 2011 11:48

Rutiner är tråkigt, sa flickan. Jag vill åka till Paris!

Av Eve - 12 maj 2011 08:44

Hela det senaste halvåret har gått fort. Hänt en hel del och känns som om jag inte riktigt hunnit landa efter allt än. Upp och ner när det gäller känslolägen, snabba förändringar som jag inte alltid hängt med i. Stress över skolan, stort arbete, få föreläsningar och nu inga alls. Inga rutiner, mina älska rutiner. Saker som borde varit mer stabila som ändras på bara några veckor. Och i bakgrunden hela tiden tanken att nu är det slut, slut på skolan och plugg och dags att börja arbeta. Skrämmande. Återigen en trygghet som inte finns där längre. Vet att jag antagligen borde välkomna det, men jag och förändringar funkar inte bra ihop. Trygghet är mitt ledord. Vill inte gå så långt som att kalla det feghet, men det kanske det är. Å andra sidan så är förändringar i många fall nödvändiga, att få börja på nytt, vända blad och förtränga det gamla. Och jag vet ju att det ofta blir bra till sist. Den tanken jag försöker hålla fast vid när det blåser omkring mig. Ensam i stormens öga.

Av Eve - 10 maj 2011 22:03

Inte gjort speciellt mycket idag, sov länge i morse, inte direkt planerat, men å andra sidan så behövde jag det och hade inget direkt att passa. Åkte ner en sväng till stan i det fina vädret, köpte hår- och ögonbrynsfärg. Hem och färgade håret, lite mer åt det röda hållet. Inte helt nöjd, blev mörkare än jag ville, men å andra sidan hade jag rätt mörkt till att börja med, så svårt att få det så mycket ljusare då kanske. Det röda syns inte så mycket heller. Uppenbarligen går det här med att färga hår inte så bra för tillfället, A:s hår i torsdags gick inte alls bra. Det syntes inte att det blivit färgat, alldeles för lik hans tidigare hårfärg. Däremot funkade det att färga ögonbrynen, så alltid något. Satt och läste en sväng i solen i fönstret sedan, pratade en sväng i telefon med mamma, och drog sedan ner till Lindyhoppen. Bara tre killar idag, så lite trist det, men funkade okej ändå. Mycket lyft och hopp hit och dit, riktigt skoj faktiskt, om än inte helt lätt att få till. Kul att få prova på sådant iaf. Nu, brödbakning, började bli tomt i kylan och är ju ändå inte som om jag kommer somna i tid ikväll när jag tog sovmorgon i morse.

Av Eve - 9 maj 2011 23:00

Fredag: Avresa från Jönköping kl 9 för mig, A och El. Anlände till Göteborg vid ca elva, mötte upp M och gick på jakt efter en restaurang A mindes från tidigare besök. Hans lokalsinne svek oss dock, och den hittades inte. Ramlade dock på indisk restaurang, som fungerade bra som substitut, med god mat. Via flygbuss vidare mot flygplatsen (Göteborg City Airport), liten flygplats och det gick fort att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och komma på planet. Knappt två timmars flygresa till Edinburgh, efter det passage av passkontroll och väntan på väskor, som kom hyfsat snabbt. Vidare med buss in mot stan, placerade längst fram i bussen på andra våningen fick vi får första skymt av Edinburgh. Och skrämdes av det faktum att alla körde på fel sida av vägen. Avklivan av bussen blev det en stunds väntan på att sista personen, som flygit från Stockholm, skulle dyka upp. Efter lite väntan gjorde han det och vi kunde checka in på rummet på hostelet där vi skulle bo och lämpa av oss våra grejer.

Efter det begav vi oss iväg för att få i oss en bit mat. Mycket folk ute, gick igenom ett par ställen innan vi till sist hittade ett som hade ett ledigt bord. Mycket gott med mat nu (simple steak & pommes frites), och första cidern. Efter det drog vi oss vidare och bevistade ett par ställen till, med nåt glas taget på ett par av dem, cider för min del. Fullt av folk, trevlig livemusik på de sista ställena. Efter en lång dag var vi dock trötta så det blev ganska tidig hemgång. Dock inte läggdags riktig än, utan vi satte oss en sväng i baren på hostelet först.

Lördag: Onyttig frukost på hostelet, (men god) i form av socker med socker och lite te på det. (Eller flingor med mjölk och sylt på, mackor med nutella och marmelad och en kopp te). Iväg ut på stan för att gå en (gratis) guidad tur runt staden. Riktigt, riktigt bra det, intressanta berättelser och fakta och trevliga miljöer att gå omkring i. Passade även på att pröva på en skottsk specielitet, deep fried mars bar (eller friterade mars-chokladbit). Mycket gott, men mastigt. Trött efter turen dock, lång och mycket vandrande. Ätande på trevlig restaurang, vilken dock inte hade haggis som vi egentligen hade tänkt på prova. Blev istället kyckling för min del, vilket funkade bra det med.

Efter det blev det lite strosande i affärer, jag och El letade balklänning, killarna kikade på kiltar, rörande oss i riktning mot utkikspunkten på Calton Hill, för att kika på utsikten. Väl där uppe så lyckades Er spräcka sina byxor när han klättrade på National Monument (Shame of Edinburgh), enda paret han hade med. När vi andra skrattat färdigt, drog vi oss därför ner mot stan igen för att Er skulle kunna köpa sig en kilt att ha istället. Vi delade på oss, så Er & M gick och kikade på kilt medan vi andra tre drog oss vidare mot ett köpcentrum, där A köpte skor och vi andra fortsatte leta baklänningar, utan något resultat dock. Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, varvid jag och A gick och la oss och vilade en sväng.

Nån timme senare började folk bli hungriga så vi drog ut igen för att försöka få en bit mat i oss, tre av oss klädda i kilt (vilket jag tyvärr missade att fota). Denna gång blev det Haggis, vilket faktiskt var rätt gott. Besökte ett par olika ställen under kvällen återigen, bl.a ett ställe med damtoan undangömd två våningar upp efter gång uppför läskig trappa. Inget vidare att gå den vägen upp själv kan jag säga! Vid ett stängde pubarna och vi drog oss hemåt, efter att ha införskaffat lite nattmat, som vi åt upp på hostelet. Kom i samspråk med en trevlig tjej, som precis slutat sitt jobb för kvällen, som strippa. Sedan i säng, för att komma upp hyfsat tidigit dan efter och åka ut till Cramond Island.

Söndag: Upp hyfsat tidigt, för att passa tidvattnet. Upptäckte när jag satt och åt frukost att jag sovit med linserna i, tog dock ett tag att komma fram till. Tycket jag såg dåligt i glasögonen, särskilt vänsterögat, vilket verkade konstigt, så fort kan väl inte synen försämras, på en dag bara? För att inse efter en stund att jag så bättre utan glasögon, underligt nog, vilket fick sin förklaring i att jag hade linserna kvar sedan dagen innan. Intelligent värre.

Efter frukosten iväg till bussen för att åka ut till ön. Vid lågvatten går det att gå på havsbotten ut, då tidvattnet drar sig tillbaka kraftigt. Så vi vandrade ut, längesmed ett försvarsverk, och gick sedan runt ön. Mycket trevligt, trots varierande väder, regn, sol och blåst i en salig blandning. Blev en del fotande och sedan vandrade vi åter mot land, varvid vi efter vägen en bit gick bredvid en häger. Buss in mot centrum igen, där vi satte oss och äta (nån sorts gryta med paj denna gång, tror det var den godaste måltiden på resan).

När maten var uppäten och cidern uppdrucken, blev det en tur till en second hand affär för att kika lite. Mycket roligt, blev dock inget köpt för min del. Efter det en whiskey affär för att kika lite och sedan in i en katedral. Därefter dämpande av sötsuget med en till fried marsbar, och vidare till ett café där de andra hittade lite annat gott. Vidare till en pub för att hälla i grabbarna (Er & A) lite akohol, efter det en affär för att vi tjejer (jag & El) skulle få köpa oss varsin sjal. Därefter följde vi vägen ner längs Royal Mile, varvid vissa ville ge sig iväg och klättra på klippor, så A & El begav sig iväg, vi andra gick och satte oss på pubben Worlds End.

När de andra väl klättrat klart anslöt de sig till oss och vi tog oss en bit att äta (Lax för min del, fish & chips för de flesta andra). Efter det drog vi oss tillbaka till hostelet, packade lite, och sedan gick de andra och la sig, medan jag och A bestämde oss för att stanna uppe. Klockan var då ca 12, och vi hade tänkt gå upp igen senaste 3.30 så det kändes onödigt att gå och lägga sig emellan. Spelade ett par omgångar biljard, (4 varav jag vann en omgång, den sista).

Måndag: Upp på rummet sedan för att packa det sista och sedan ta bussen till flygplatsen, sådär måttligt seg efter att inte ha sovit något, men piggare än de som faktiskt sovit. M köpte whiskey i tax freen, sedan åt vi frukost innan vi skyndade oss iväg till gaten, i onödan som det skulle visa sig då det var lång kö när vi kom fram. Kom till sist på planet, efter att El fått mäta sin väska, och försökte sova lite när vi väl lyft, vilket gick sådär inte vidare bekvämt att sova på flygplan, borde haft med mig en nackkudde av något slag. Väl framme gick det relativt fort att få ut väskan och åka in mot Göteborg, där vi satte oss och fikade en sväng i väntan på att bussen respektive tåget skulle gå. Till sist på bussen mot Jönköping, lite sovande, och sedan hemma i Jönköping igen, efter en mycket trevlig resa, om än något för kort.

Av Eve - 9 maj 2011 21:55

Trött, ingen sömn i natt, istället lite på flyget, bussen hem och sedan på soffan i lägenheten. Måste landa lite innan någon utförligare rapport om de senaste dagarna kommer, varit intensivt. Kan bara säga att jag älskade Edinburgh och var ledsen över att åka hem, inte haft något emot att stanna ett par dagar till. Ett par bilder så länge:

Av Eve - 6 maj 2011 07:48

Om drygt en timme går bussen mot GBG, sedan vidare mot Landvetter och Skottland. Sovit sex timmar i natt, detsamma igår natt, och är av någon anledning sjukt trött (alltid lika trevligt att bli väckt av grannen som spelar kass musik klockan kvart över två. Eller inte), så blir nog till att sova lite på buss och plan. Ska bli riktigt kul att komma iväg till sist, känns som om det var nyss som det var jättelångt kvar, och nu är vi redan där. Tiden går så fort. Packat klart, och hoppas på att jag fått med allt. Ska väl ha med det viktigaste i alla fall, pass, plånbok, mobil, bok och snus. Lite kläder på det, och allt klart. Sedan att jag är den enda av oss fem som åker som ska checka in min väska, det är en annan sak. Har en förmåga att packa lite för mycket. Och då var jag ändå duktig igår och plockade ur ett linne och ett par byxor. Fortfarande lite osäker på de där byxorna dock, hade kanske varit bra att ha med...